Programjainkon az élménypedagógia módszerét használjuk. A honlapunkon több helyen, és a cikkeink között is sokszor olvashattatok már néhány gondolatot erről a módszerről. Magyarországon is egyre többet lehet hallani azokat a kifejezéseket, hogy élménypedagógia, vagy hogy tapasztalati tanulás/oktatás. Ebben az írásunkban tisztázzuk az élménypedagógia fogalmát.

Élménypedagógia, tapasztalati tanulás/oktatás. Hogy is van ez?

Az élménypedagógia Kurt Hahn munkásságából eredeztethető fogalom ("Erlebningspädagogik"), és gyakorlatilag fedik egymást az angol nyelvterületen használt tapasztalati oktatás ("experimental education") fogalmával. A tapasztalati oktatás, vagy tapasztalati tanulás alapú programok kifejezés (ami az angol megnevezésnek pontosabb fordítása) ugyancsak meghonosodott, így szinonimaként is használjuk. Az egyszerűség és az egységesség érdekében mi továbbra is az élménypedagógia kifejezést használjuk.

No, de mi is ez pontosan?

A legrövidebb meghatározás az Association for Experiental Education honlapján olvasható: kihívás és élmény, amelyet reflexió követ, és ez vezet a tanuláshoz és fejlődéshez. Tehát az egyén vagy a csoport átél egy kihívásokkal teli élményt, ami után lehetőségük van megbeszélni, kiértékelni az átélt eseményeket és ezáltal képesek lesznek belőle tanulni, fejlődni.

Ezt a meghatározást természetesen még több alapelvvel egészítik ki, hogy pontos legyen. Shad és Michl (2004; idézi Michl, 2017) a következő pontokon keresztül írták le az élménypedagógia lényegét:

jellemzően a szabad ég alatt, a természetben történik, sőt gyakran magát a természetet használja fel a tanulás helyszíneként;

a fizikai cselekvés, a mozgás igen meghatározó része;

gyakoriak a bizalomjátékok és a problémamegoldó feladatok;

a tevékenységek következményeire épít;

kihívásokkal és a szubjektív határok feszegetésével dolgozik;

a csoport maga a változás fontos katalizátora;

az élményt reflexió követi, a feldolgozás része a transzfer megfogalmazása (mit tanultam, mit tudok ebből a hétköznapokban felhasználni?).

Élmény és feldolgozás a mérlegen!

Michl egy mérleg analógiájával szemlélteti az élménypedagógiában az egyensúly fontosságát a megélt élmény és a feldolgozás között. Eszerint a hasonlat szerint a mérleg bal serpenyőjében maga az esemény, a személy által megélt élmény van, a jobb serpenyőben pedig a feldolgozás, a különböző reflexiós módszerek segítségével. Amennyiben egy program során csak az eseményeket kínálja a szakember, feldolgozás nélkül, akkor a mérleg balra billen, és ebben az esetben "csupán" szabadidős tevékenységről beszélhetünk. Amennyiben a hangsúly az élmények értelmezésén, értékelésén, feldolgozásán van, és a beszélgetés mellett a cselekvés alig kap helyet, a mérleg jobbra billen, ami már az önismeret területe.

A szakember feladata, hogy ezt a két "oldalt" egyensúlyban tartsa, így tud ugyanis az eseményből élmény formálódni, az élmény tapasztalattá fejlődni, a tapasztalatból pedig felismerés születni, amelyet az egyén vagy a csoport alkalmazni tud az életében.

Programjainkon mi is törekszünk erre, tehát nemcsak élmény, amit nyújtunk, hanem beszélgetés, elmélyülés, és tanulás magunkról, másokról, a csoportról.

"Több szem, többet lát"

Magyarországon egyre több szervezet foglalkozik élménypedagógiával és egyre többen vannak a téma iránt érdeklődők is. Több konferenciát is szerveztek már ebben a témában az elmúlt néhány évben, ahogy arról Facebook oldalunkon és honlapunkon hírt is adtunk (hiszen résztvevők és meghívott előadók is voltunk ezeken).

Ilyen volt például:

az Ösvény, a magyar Tapasztalati Tanulás Konferencia a "kétté" Alapítvány szervezésében,

a Forrás konferencia, amelyet a Dévai Szent Ferenc Alapítvány, a Rákospalotai Leánynevelő, az Outward Bound Románia és az Élményakadémia valósította meg,

az Élményesszencia, ami pedig főleg pedagógusoknak szóló élménypedagógiai konferencia volt.

Mindezek ellenére, az erről a témáról szóló magyar nyelvű szakirodalom még elég hiányos. Így volt ez Németországban is 1990 környékén, azonban ott mára "az élménypedagógia szakirodalma több polcot is megtölt" - írja Michl Élménypedagógia című hiánypótló művében, amelyet egy korábbi cikkünkben már ajánlottunk, és amelyben a fentebbi idézeteken túl is még rengeteg hasznos és pontos információt találtok.