Mi a közös az anya hiánnyal küzdő 8 évesben, a beázott csini cipős lányban és a telefont nyomkodó cigiző kamaszokban? Az, hogy gondolkodóba ejtik az tanáraikat! A 2. Élményesszencia konferencián pedagógusokkal kerestük a választ arra, hogy mitől jó egy osztálykirándulás, és egyéb tantermen kívüli osztályprogram.

"A kimondott szóval a probléma fele már meg van oldva, mert láthatóvá válik, valóvá lesz. Most már tehetsz is valamit" /Müller Péter/

Az élménypedagógiáról szóló konferenciára rengeteg lelkes, és nyitott pedagógus érkezett, hogy többek között másfél órás workshopokon kapjanak ötleteket, éljenek át saját élményeket, inspirálódjanak. Az általunk tartott két csoportba is sokféle területről érkeztek a résztvevők, különböző kérdésekkel, fejlődési vággyal. Nem is lehetett ennyi érdekes és elgondolkoztató felvetést kivesézni ott helyben, de igyekszünk most kiemelni néhányat a problémásabb területek közül, amelyek egy osztályprogram szervezéskor felmerülhetnek.

Elsőként talán a legfontosabb, hogy érdemes leülni és végiggondolni a ránk váró nehézségeket, és le is írni a felmerülő kétségeinket! Ehhez segítség lehet, ha figyelmesen hallgatózunk a tanári szobában, vagy ha végiggondoljuk az osztályunk működését. És a megoldához? Szintén ne féljünk "használni" ezt a két csoportot! Gyűjtsünk be kollégáktól jó ötleteket, tapasztalatokat és kérdezzük meg a diákokat, ők mit javasolnak, mire vágynak, mitől éreznék jól magukat! Nem vagy egyedül!

A gondos előkészületek életet menthetnek!

Úgy tűnik, hogy a diákokkal, kísérő kollégával, szülőkkel is érdemes külön időt szánni arra, hogy átbeszéljük a fontosabb pontokat. Átbeszéljük a kereteket, tisztában legyen mindenki azzal, mi lesz a következménye a szabályszegésnek, hogy jut haza a gyerek, ha erre kerül sor, mit takar pl. a kényelmes cipő fogalma, és ki marad a csoporttal, míg egy rosszul lévő diákkal orvoshoz megyünk... Lehet és érdemes a témakidolgozásba az osztályt is bevonni. Ha engedjük, és segítjük, hogy az osztály találjon megoldást a felmerülő kérdésekre, nemcsak hogy elkötelezettebbek lesznek, tudni fogják a válaszokat a kérdésekre, hanem olyan képességekre tehetnek szert, amelyeket valószínű nem tudnak elsajátítani évszámokat tanulása vagy algebra példákon keresztül. De természetesen az életkoruknak megfelelő döntési helyzetekbe vonjuk csak be őket!

A szülőkkel való megbeszélésre érdemes időt és energiát szánni. Egy szülői keretében érdemes átbeszélni a tényeken kívül (pl. anyagiak, helyszín, stb.), hogy mi férhet bele szerintük az osztálykirándulásba (kamaszoknál szinte mindig felmerülő kérdés az alkohol és a cigi), a lehetséges problémákat, és a megoldási opciókat. Nem kell ebben a speciális, a mindennapi munkától, szereptől jelentősen eltérő helyzetben minden döntés felelősségét a pedagógusnak viselnie! Egy a workshopon résztvevő osztályfőnök például a szülőkkel közös csoportba, levelező listára egy ppt-ben összeszedve szokta átküldeni az információkat. Ebbe szöveg és képek segítségével minden összeszedhető, így a szülőire már "felkészülten" érkezhetnek a szülők, és a kérdéses pontokra lehet fókuszálni.

Tanítunk és példát is mutatunk azzal, ahogy problémát oldunk meg ezekben a kiélezett és más természetű helyzetekben

Bár nem lehet mindenre felkészülni, de sokmindenre számítani lehet. Például arra, hogy amire a rohanós hétköznapokon nem jut idő, arra itt lehet és érdemes is szánni. Legyen akár szó egymásnak feszülő klikkeről, vagy szőnyeg alá söpört konfliktusokról, peremhelyzeten lévő diákokról. Az együtt töltött hosszabb idő, a kevésbé struktúrált helyzet, a kiélezettebb pillanatok mind azt segítik elő, hogy teret kapjanak ezek a nehézségek. Ha erre nem mint újabb problémára, hanem mint lehetőségre tekintünk, talán könnyebb lesz vele megbirkóznunk. Hiszen egy osztálykirándulás alkalmával nincs csöngőszó, órára rohanás, hanem lehet akár hosszabb időt is arra szánni, hogy beszélgessünk közösen. Vagy egyéb megoldásokat keressünk, esetleg épp olyat játsszunk, vagy olyan kihívást oldjunk meg, aminek segítségével felszínre kerülhetnek ezek a nehézségek.

És ha már játék és lehetőség... Az egyik, talán életkorából fakadóan legtapasztataltabb pedagógus résztvevőnk vetette fel azt a kérdést, hogy vajon a különböző kütyük tényleg ellenségek-e. És valóban, számos alternatív módja van a jó felhasználásának: összehozhatja a diákságot egy közös zenehallgatás, alternatív fényéképkészítés, de akár egy gps koordinátás kincskereső játék is. Hiszen, ahogy a workshopon is elhangzott: "játszani olyan jó"!

És hogy mi legyen feltétlenül a tarsolyodban?

Egy-egy élménypedagógiai szemléletű feladat, amiben akár osztályfőnökként te is lehetsz gonosz szörny, vagy ordibálhattok egy hatalmasat, közösen nevethettek,

szőlőcukor, hisz a placebó hatás sokmindenre gyógyír... ;)

uzsonnászacskó, amit a beázott cipőbe tehetsz, hogy ne áztassa és törje tovább a lábat,

a szülők telefonszámai,

néhány vicces játék, ami bármikor bevethető,

alternatív ötlet, hogy mit csináltok esőben

meg persze a rugalmasságod, humorérzéked és nyitottságod!

Ha pedig érdekel, hogy milyen is egy kirándulás velünk, itt olvashatsz bővebben róla.