Elindult a tanév, mostanra már tanár és diák is visszarázódott a hosszú nyár után az iskolai életbe. Több új közösség részt vett gólyatáborban, a már kialakult osztályok pedig vagy egy kis összerázással vagy enélkül kezdték a tanévet. Ebben a cikkünkben az év eleji osztályprogramok tapasztalatairól írunk, és segítséget is adunk, mert tenni sosem késő!

Az iskola tanulásra van, akkor minek az összerázódás?

A valahova tartozás élménye fontos érzés, hiszen többek között ezzel visszajelzést kapok, hogy szükség van rám, elfogadható, szerethető vagyok, képes vagyok adni magamból valamit, valami fontosat. Egy kamasz számára a kortársak már különösen fontos szocializációs közeget jelentenek. Szerepeket tanul benne, kipróbáhatja magát, és megélhet rengeteg olyan élményt, amit máshol nem, és rengeteget profitálhat a többieket figyelve. Persze, csak ha elfogadó és biztonságot jelentő számára a légkör. Ezt tudjuk segíteni azzal, ha célzottan csapatépülést szolgáló programot szervezünk.

Első közös élmény - gondolatok a gólyatáborról

A gólyatáborokról szóló mini (és nem reprezentatív) kutatásunk eredményei is azt mutatják, hogy a legtöbb iskolában fontosnak tartják a közösségi élményeket.

A jellemzően nyár végén, általában az iskolában tartott egy- vagy kétnapos összejövetelek kimondott célja, hogy a diákok szabadon megismerhessék egymást. De hasonlóan fontosnak tűnt a válaszok alapján a közösségépítés és az élményadás is. Az általunk megkérdezett pedagógusok egy 10-es skálán átlag 7-es erősségűnek érzik az év eleji gólyatáborok fontosságát. És a fent említett célok érdekében leggyakrabban különböző vetélkedőket szerveznek. Bár abban, hogy ki szervezi ezeket az eseményeket, nagy volt az egyéni különbség (iskolai vezetőség, DÖK vagy felsőbb évfolyam…), érdekes volt olvasni, hogy szinte az összes iskolában ügyességi, szórakoztató, játékos vetélkedőket szerveznek. De ha jobban belegondolunk érthető is ez, hiszen a sok feladat és kihívás lehetőséget nyújt a különböző területeken lévő egyéni erősségek megmutatkozásának.

"Már nem gólya"-tábor, azaz az év eleji csapatépítők

Vannak iskolák, ahol az osztálykirándulást év elején (is) szervezik. Ennek tagadhatatlan haszna, hogy az osztály tagjai egy erős felütéssel kezdik az évet. Az együtt töltött minőségi idő során lehetőség van a kapcsolatok könnyed újrafelvételére, és nem az órák közti szünetben kell (esetleg órák alatt) megvitatni mindazt ami a nyáron történt. Emellett egyértelmű haszna, hogy a közösen átélt élményeket, a kiránduláson megtapasztalt új tudásokat, osztály szerkezetbeli változásokat a "hétköznapi" életben is megélhetik és képesek kamatoztatni, tovább fejleszteni. Erről így írt egy osztályfőnök, aki diákjaival együtt velünk indították a tanévet:

 

"Mit tehetek azért az év elején, hogy jobb legyen a közösség az osztályomban?" - teszi fel a kérdést sok, az osztályáért tenni akaró pedagógus.

Érdemes beszélgetésre hívni az osztályt, nemcsak az információkat átadni. Segítő kérdések lehetnek akár a következők:

a nyaram legjobb/legnehezebb/legmeglepőbb élménye az volt, hogy...

azt tanultam a nyáron, hogy...

egy esemény, amikor segítettem valakinek

egy új tulajdonság, amit felfedeztem magamban

egy könyv, amit olvastam/film, amit láttam, és amiért ez meghatározó volt nekem.

Bevethetők ilyenkor különböző jégtörő játékok. Ilyen feladatok sok játékgyűjteményben szerepelnek. Nekünk is vannak kedvenceink, például a méltán híres forgószeles játék. Ehhez körben ülünk székeken, azonban egy székkel kevesebb van a körben. Akinek nem jut szék, az ilyenkor beáll a kör közepébe, és egy saját magára is igaz kijelentést mond azzal a kezdettel, hogy "forgószél fújjon arra, aki". Például "forgószél fújjon arra, aki látott a nyáron hullócsillagot". Akikre ez igaz, azok felállnak, és gyorsan új helyet keresnek, és az is megpróbál leülni, akitől ez az állítás elhangzott. A következő állva maradt csoporttag mondja a következő állítást, és így tovább.

Amennyiben még több játékot szeretnél megismerni, amelyek nekünk beváltak, írj egy e-mailt erre a címre, és szívesen küldünk neked: memofaktura@gmail.com