Lassan elérkezik az idő, ami előbb-utóbb minden iskolás gyerek és szülő életébe beköszönt: a középiskola választás. Munkánk során többféle középiskola csoportjaival, tanáraival találkozunk, valamint számos alkalommal foglalkoztunk ilyen döntés előtt álló fiatalokkal. Így sok történetet ismertünk meg, érdekes és hasznos megfigyeléseket tehettünk, és sokféle információ birtokába jutottunk. Itt néhány fontos szempontot foglalunk össze, hogy megkönnyítsük mindenki számára ezt a sokszor nehéz, és nagyban meghatározó döntési folyamatot.

Amennyire fontos, hogy az általános iskola választása a szülő felelőssége legyen, annyira fontos, hogy a középiskola kiválasztásában viszont a gyereknek is lehessen beleszólása.

Hiszen a 12-14 évesek már rendelkeznek elég felelősség tudattal, képesek ok-okozati tényezőket átlátni, és nagyon tudatában vannak saját akaratuknak. Az elköteleződés pedig így nyerhető el a legkönnyebben. Természetesen minden gyerek más, és szülőként fontos meglátnunk, hogy mennyire terhelhetjük meg a döntés felelősségével csemeténket, így arra buzdítunk minden szülő-gyerek párost, hogy ez legyen egy beszélgetés sorozat folyománya.

Alapvetően azt is nehéz sokszor eldönteni, hogy 4-6-8 osztályos gimnáziumban, vagy szakmát adó középiskolában gondolkozzunk.

A kulcs minden esetben az "ön-és gyerekismereten" van. A cél az, hogy a gyerekünk tudásának, szorgalmának, képességeinek megfelelő iskolát megtaláljuk. Hiszen az sem jó, ha “unatkozik” egy általános iskolában, mert nem talál megfelelő kihívást, és azt sem szeretnénk gyermekünknek, ha egy erős középiskolát szorongana végig 8 éven keresztül, mert túl nagyok az elvárások felé. Ne azért válasszuk a kerület legjobb középiskoláját, mert a szomszéd fiú is ott végezve lett sikeres védőügyvéd! Több olyan internetes portál is létezik, amely a pályaválasztásban is és mélyebb önismeretben is segít online tesztekkel, különböző hasznos információkkal. Egy számunkra is hiteles és hasznos itt érhető el: http://eletpalya.munka.hu/kerdoivek

Nézzük meg, ismerjük meg a lehetőségeket!

A leendő iskolában van-e olyan tagozat, tanóra, szakkör, ami a gyermekünk érdeklődésébe vág? Nézelődjünk a neten, biztassuk erre gyerekünket - ők sokszor úgy is gyorsabbak, szemfülesebbek ebben - szerezzünk általános ismereteket a különböző iskolákról. Ezután pedig vegyük a fáradságot, és menjünk el, lehetőleg együtt, a kiválasztott iskolák nyílt napjaira! Érezzük meg az iskola légkörét, tapasztaljuk meg a pedagógusok elvárásait, az oda járó diákokat interjúvoljuk meg, nézzük meg az iskola környezetét. Gondoljunk bele, és kezdeményezzünk beszélgetést gyerekünkkel arról, szívesen töltené-e napjainak nagy részét itt. Ősztől kezdve számos középiskola nyitja meg kapuit a látogatók előtt, érdemes figyelni, hogy melyik mikor.

Tudjuk, hogy ebben az életkorban meghatározóan fontosak a kortársak.

Így az iskola választásnál ezt is érdemes számításba venni, hogy milyen az a közösség, ahová tartozni fog a gyermekem. Talál-e majd az adott iskolában hozzá hasonló érdeklődésű, személyiségű társakat? Ezt látszólag megkönnyíti, ha a legjobb baráttal közösen próbálkoznak továbbtanulni. Azonban biztassuk csemeténket, hogy ne ez legyen az elsődleges szempont, hiszen a barátság megmaradhat iskolán kívül is! Az új iskolában pedig sokan hozzá hasonlóan ismerős nélkül fognak érkezni. Ebből a kérdéskörből fakadó bizonytalanság esetén sokszor segítség lehet az előkészítőre járás, ahol már a felvételi és a tényleges iskolakezdés előtt el lehet kezdeni az ismerkedést. A gólyatáborokról nem is beszélve, hiszen ezek célja pontosan az ismerkedés, a közösség építés, amelyekben mi is nagyon hiszünk!

A sikeres pályaválasztás feltétele, hogy a fiatal céljának, erősségének, érdeklődésének hármasába essen.

Ez azonban nem mindenkinél egyértelmű 10-12 vagy 14 évesen. Sőt, van, hogy még az érettségi és a felsőoktatás határán sem tudja egyértelműen eldönteni valaki, hogy mi lesz, ha “nagy” lesz. Ha gyermekünk és mi is nagyon bizonytalanok vagyunk abban, hogy mi is lenne a megfelelő irány, a megfelelő döntés, érdemes elmenni akár pályaválasztási tanácsadásra, ahol szakemberek mérik fel a gyerek erősségeit, érdeklődését, és segítő beszélgetés keretében célt is könnyebben lehet találni.

Azt is érdemes számításba venni, hogy a mai pályaképek is erősen átalakultak. Míg korábban az volt az általános, hogy akár egész életen át egy munkahelyen dolgozunk, addigra ma már gyakori, hogy akár 40 évesen is teljesen új dologba merünk belevágni.

Bár úgy tűnik, életünk egyik legnagyobb döntését készülünk meghozni, talán mégsem életünk végéig fog ez kihatni, nem érdemes megrémülni a döntés súlyától.

Hiszen tapasztalatból tudjuk, hogy lehet matematika fakultáció és közgazdászi vágyak feladása után is például a pszichológia szakon kikötni… :) És hogy ez miért éri meg, arról bővebben a minket bemutató cikkünkben olvashatsz.